Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/538
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creator.IDOLIVEIRA, N. A.pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6060951165195947pt_BR
dc.contributor.advisor1ANDRADE, Nazareno Ferreira de.-
dc.contributor.advisor1IDANDRADE, N. F.pt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2729979018100977pt_BR
dc.contributor.referee1GUERRERO, Dalton Dario Serey.-
dc.contributor.referee2MARINHO, Leandro Balby.-
dc.contributor.referee3SALGADO, Luciana Cardoso de Castro.-
dc.contributor.referee4PEREIRA, Roberto.-
dc.description.resumoOs sites de Perguntas e Respostas (Q&A) têm o objetivo de solucionar os problemas de seus participantes fornecendo ferramentas para que eles criem colaborativamente respostas para perguntas feitas, construindo assim um repositório de conhecimento pesquisável. Mais do que um repositório de informações, esses ambientes são comunidades de pessoas que interagem em torno do conhecimento criado. No entanto, como os colaboradores estão espalhados por todo o mundo, estes tendem a não compartilhar o mesmo contexto socioeconômico e cultural. Essas diferenças podem criar barreiras ou oportunidades de colaboração, e a falta de observação dessas diferenças pode resultar em comunidades menos diversificadas e produtivas. Esta pesquisa baseia-se na premissa de que ambientes online abertamente disponíveis podem ser projetados para apoiar igualmente o engajamento de comunidades culturalmente diversas e visa melhorar o conhecimento sobre como fazê-lo no caso de sites de Q&A. Embora o sucesso dos ambientes de perguntas e respostas online dependa da participação dos usuários, a literatura mostra que o número de contribuições varia entre os países, além de estarem associados a valores culturais regionais. Nós seguimos estes resultados para examinar: (1) se tais diferenças se mantêm em dois sites populares não explorados previamente; (2) Se as diferenças na participação dos grupos nacionais também ocorrem porque alguns países têm uma porcentagem maior de usuários que estão dispostos a contribuir; e (3) Quais valores e perspectivas culturais sobre a colaboração podem orientar a concepção de sites de Q&A e outros ambientes interculturais de produção de conhecimento colaborativo mais inclusivos. Para responder às nossas perguntas de pesquisa usamos uma abordagem de métodos mistos, começando por desenvolver uma exploração quantitativa da participação dos grupos nacionais e das explicações significativas para possíveis diferenças. Em seguida, mostramos como essas diferenças podem ser compreendidas através de um estudo qualitativo: uma comparação baseada nos valores humanos segundo a perspectiva dos projetistas do site e das preferências dos participantes de três países. Nossa análise quantitativa confirmou resultados anteriores sobre a relação entre cultura nacional – mais especificamente o construto “Individualismo versus Coletivismo” – e diferenças em participação online.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCentro de Engenharia Elétrica e Informática - CEEIpt_BR
dc.publisher.programPÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA COMPUTAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFCGpt_BR
dc.subject.cnpqCiênciaspt_BR
dc.subject.cnpqCiência da Computaçãopt_BR
dc.titleRedesigning question & answer sites to promote culturally diverse adoption: what are participants’ needs to exchange in stack exchange?pt_BR
dc.date.issued2017-05-04-
dc.description.abstractQuestion and Answer (Q&A) sites have the goal of solving participant’s problems by provid- ing tools for them to collaboratively create answers to posed questions and build a repository of searchable knowledge. More than a repository for information though, these environments are communities of people that interact around the created knowledge. However, because collaborators are spread around the world they tend not to share the same socioeconomic context nor the cultural background. Such differences can either create barriers or opportunities for collaboration, and a lack of observation of these differences might result in less diverse and productive communities. This research is grounded in the perspective that openly-available online environments can be designed to equally support the engagement of culturally diverse communities, and aims to improve the knowledge on how to do so in the case of Q&A sites. While the success of online Question & Answer environments relies on user participation, previous work has shown that the number of contributions varies between countries and that they are also associated with regional cultural values. We follow this lead to examine: (1) If such differences hold for two not previously explored popular Q&A sites; (2) Whether differences in national groups participation also happen because certain countries have a higher percentage of users who are willing to contribute; and (3) What local cultural values and perspectives on collaboration can guide the design of more inclusive Q&A sites and other knowledge-based intercultural peer-production activities. To answer our research questions we use a mixed-methods approach, starting by developing a quantitative exploration of national groups’ participation and the significant explanations for its differences. We then show how these differences can be further understood through a qualitative study, a human values based comparison of the site designers’ perspectives and the participants’ preferences from three national groups. Our quantitative analysis confirm previous results regarding the relation between national culture – more specifically the “Individualism versus Collectivism” construct – and differences in online participation. For instance, we find that the countries with a smaller percentage of participants who engage in answering or commenting to posts are more likely to be from countries that have been shown to be more collectivists (mostly the ones outside North America and Western Europe) or have lower English proficiency indexes. We complement this result with an analysis of interviews with Question & Answer site users from three countries: China, India and United States. Our results show that Indian and Chinese participants seem to search for more social interactions than Americans – an affordance that is in general not supported by the studied sites. This research surfaces the human values inherent to online Question & Answer communities and the existent tensions between different stakeholders collaborating to create high quality knowledge artifacts. Based on that we discuss how specific design decisions on these sites, such as the competitive reward mechanism used to encourage contributions could be changed to encourage currently passive people to contribute. By clarifying the nuanced information underlying the relation between cultural theories and online engagement we hope to contribute to the design of more culturally-aware online environments.pt_BR
dc.identifier.urihttp://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/538-
dc.date.accessioned2018-04-30T19:24:01Z-
dc.date.available2018-04-30-
dc.date.available2018-04-30T19:24:01Z-
dc.typeTesept_BR
dc.subjectDesign de Colaboração Onlinept_BR
dc.subjectSites de Pergunta e Respostapt_BR
dc.subjectEstudo Cross-Culturalpt_BR
dc.subjectQuestion and Answer (Q&A)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.creatorOLIVEIRA, Nigini Abilio.-
dc.publisherUniversidade Federal de Campina Grandept_BR
dc.languageengpt_BR
dc.identifier.citationOLIVEIRA, N. A. Redesigning question & answer sites to promote culturally diverse adoption: what are participants’ needs to exchange in stack exchange?. 2017. 81 f. Tese (Doutorado em Ciência da Computação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação, Centro de Engenharia Elétrica e Informática, Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba, Brasil, 2017. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/538pt_BR
Appears in Collections:Doutorado em Ciência da Computação.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NIGINI ABILIO OLIVEIRA – TESE (PPGCC) 2017.pdfNigili Abilio Oliveira - Tese (PPGCC) 2017.1.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.