Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/5854
Title: Planejamento de ensino : melhoria para a prática pedagógica da escola do campo.
Other Titles: Teaching planning: improvement for the pedagogical practice of the rural school.
???metadata.dc.creator???: MACIEL, Franciely Renaly.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: MIRANDA, Maria da Conceição Gomes de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: SILVA, Maria do Socorro.
???metadata.dc.contributor.referee2???: SILVA, Walberto Barbosa da.
Keywords: Planejamento de ensino;Classes multisseriadas;Educação do Campo;Educação contextualizada;Teaching planning  ;Multigrade classes  ;Field education  ;Contextualized education
Issue Date: 11-Apr-2014
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: MACIEL, Franciely Renaly. Planejamento de ensino : melhoria para a prática pedagógica da escola do campo. 2014. 55f. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia), Curso de Licenciatura em Educação do Campo, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Universidade Federal de Campina Grande, Sumé – Paraíba – Brasil, 2014. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/5854
???metadata.dc.description.resumo???: Apresenta resultados de uma pesquisa de campo referenciada em pressupostos teóricos relacionados ao planejamento de ensino, tendo objetivo de estudo as contribuições deste para a prática pedagógica em classes multisseriadas na escola do campo Mariano Gonçalves, situada no município de Sumé/PB. Nesta perspectiva o trabalho fundamenta-se em Campos (2010), Libâneo (2008), Gandin (2005), entre outros. A análise se baseia em coletas de dados presenciais, observações dos planejamentos de ensino, e observações da prática pedagógica em sala de aula,bem como a entrevista com a professora, entre outros métodos e técnicas que deram suporte para realização da pesquisa. Foi constatada a falta de estrutura da escola, os desafios que a professora enfrenta na prática pedagógica para suprir as necessidades dos alunos, e a importância de se trabalhar com eixo temático de educação contextualizada. A pesquisa possibilitou experiências e conhecimentos acerca do planejamento de ensino e sua importância enquanto instrumento facilitador do trabalho pedagógico.
Abstract: This work is the result of a field survey referenced on theoretical assumptions related to the planning of teaching, having as object of study the contributions to this pedagogical practice in multigrade classes . In this sense , our overall goal was at first analyze the contributions of education planning for the improvement of pedagogical practice in the field school , Mariano Gonçalves , in the municipality of Sumé / PB . Therefore , it was necessary to seek knowledge on this subject , for it was important to study the theoretical example of Campos (2010 ) , Libâneo (2008 ) , Gandin (2005 ) , among others , which gave basic theoretical and methodological support for conducting this work . The job analysis is based on collections of classroom data , observations of teaching plans , and observations of teaching practice in the classroom as well as the interview with the teacher , among other methods and techniques that have provided support for the research. In this sense , the lack of structure of the school , the challenges facing the teacher in teaching practice to meet the needs of students , and the importance of working with thematic axis and contextual education was observed . Thus the survey favored me experiences and knowledge on planning education and its importance as a facilitator of pedagogical work.
Keywords: Planejamento de ensino
Classes multisseriadas
Educação do Campo
Educação contextualizada
Teaching planning  
Multigrade classes  
Field education  
Contextualized education
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/5854
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Educação do Campo - CDSA - Monografias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FRANCIELY RENALY MACIEL - TCC LECAMPO 2014.pdf Franciely Renaly Maciel - TCC LECAMPO 2014352.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.