Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/5854
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator.ID | MACIEL. R. F | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5647277629265626 | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | MIRANDA, Maria da Conceição Gomes de. | - |
dc.contributor.advisor1ID | MIRANDA, M. C. G. | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3255658356923420 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | SILVA, Maria do Socorro. | - |
dc.contributor.referee2 | SILVA, Walberto Barbosa da. | - |
dc.identifier.doi | https://dx.doi.org/10.52446/cursolecampoCDSA.2014.tccmon.maciel | - |
dc.description.resumo | Apresenta resultados de uma pesquisa de campo referenciada em pressupostos teóricos relacionados ao planejamento de ensino, tendo objetivo de estudo as contribuições deste para a prática pedagógica em classes multisseriadas na escola do campo Mariano Gonçalves, situada no município de Sumé/PB. Nesta perspectiva o trabalho fundamenta-se em Campos (2010), Libâneo (2008), Gandin (2005), entre outros. A análise se baseia em coletas de dados presenciais, observações dos planejamentos de ensino, e observações da prática pedagógica em sala de aula,bem como a entrevista com a professora, entre outros métodos e técnicas que deram suporte para realização da pesquisa. Foi constatada a falta de estrutura da escola, os desafios que a professora enfrenta na prática pedagógica para suprir as necessidades dos alunos, e a importância de se trabalhar com eixo temático de educação contextualizada. A pesquisa possibilitou experiências e conhecimentos acerca do planejamento de ensino e sua importância enquanto instrumento facilitador do trabalho pedagógico. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido - CDSA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFCG | pt_BR |
dc.title | Planejamento de ensino : melhoria para a prática pedagógica da escola do campo. | pt_BR |
dc.date.issued | 2014-04-11 | - |
dc.description.abstract | This work is the result of a field survey referenced on theoretical assumptions related to the planning of teaching, having as object of study the contributions to this pedagogical practice in multigrade classes . In this sense , our overall goal was at first analyze the contributions of education planning for the improvement of pedagogical practice in the field school , Mariano Gonçalves , in the municipality of Sumé / PB . Therefore , it was necessary to seek knowledge on this subject , for it was important to study the theoretical example of Campos (2010 ) , Libâneo (2008 ) , Gandin (2005 ) , among others , which gave basic theoretical and methodological support for conducting this work . The job analysis is based on collections of classroom data , observations of teaching plans , and observations of teaching practice in the classroom as well as the interview with the teacher , among other methods and techniques that have provided support for the research. In this sense , the lack of structure of the school , the challenges facing the teacher in teaching practice to meet the needs of students , and the importance of working with thematic axis and contextual education was observed . Thus the survey favored me experiences and knowledge on planning education and its importance as a facilitator of pedagogical work. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/5854 | - |
dc.date.accessioned | 2019-08-16T11:37:23Z | - |
dc.date.available | 2019-08-16 | - |
dc.date.available | 2019-08-16T11:37:23Z | - |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.subject | Planejamento de ensino | pt_BR |
dc.subject | Classes multisseriadas | pt_BR |
dc.subject | Educação do Campo | pt_BR |
dc.subject | Educação contextualizada | pt_BR |
dc.subject | Teaching planning | pt_BR |
dc.subject | Multigrade classes | pt_BR |
dc.subject | Field education | pt_BR |
dc.subject | Contextualized education | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.creator | MACIEL, Franciely Renaly. | - |
dc.publisher | Universidade Federal de Campina Grande | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.title.alternative | Teaching planning: improvement for the pedagogical practice of the rural school. | pt_BR |
dc.identifier.citation | MACIEL, Franciely Renaly. Planejamento de ensino : melhoria para a prática pedagógica da escola do campo. 2014. 55f. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia), Curso de Licenciatura em Educação do Campo, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Universidade Federal de Campina Grande, Sumé – Paraíba – Brasil, 2014. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/5854 | pt_BR |
Appears in Collections: | Curso de Licenciatura em Educação do Campo - CDSA - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FRANCIELY RENALY MACIEL - TCC LECAMPO 2014.pdf | Franciely Renaly Maciel - TCC LECAMPO 2014 | 352.41 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.