Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/6022
Title: | “Numa sala de reboco”: a representação de sertão nas músicas de José Marcolino. |
Other Titles: | “In a plaster room”: the representation of backcountry in José Marcolino's songs. |
???metadata.dc.creator???: | SILVA, Maria Raquel Batista da. |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | AIRES, José Luciano de Queiroz. |
???metadata.dc.contributor.referee1???: | SANTOS, Valdonilson Barbosa dos. |
???metadata.dc.contributor.referee2???: | SILVA, Erivan. |
Keywords: | Música;Sertão;Zé Marcolino;Representação;Music ;Hinterland ;Representation;José Marcolino;Poeta Zé Marcolino;Poeta José Marcolino;Sumé - artistas;Músicos Sumeenses;Forrozeiros;Compositor de forró;Forró nordestino |
Issue Date: | 20-Sep-2013 |
Publisher: | Universidade Federal de Campina Grande |
Citation: | SILVA, Maria Raquel Batista da. “Numa sala de reboco”: a representação de sertão nas músicas de José Marcolino. 2013. 68f. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia), Curso de Licenciatura em Educação do Campo, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Universidade Federal de Campina Grande, Sumé – Paraíba – Brasil, 2013. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/6022 |
???metadata.dc.description.resumo???: | Sendo a música, uma forma de representação sociocultural, histórica e ideológica, objetivou-se, nesse trabalho, identificar a representação que José Marcolino tinha sobre o Sertão. Observa-se inicialmente um breve histórico do lugar social do autor e sua biografia, dando ênfase ao seu encontro com Luiz Gonzaga na cidade de Sumé PB e, em seguida, serão analisadas algumas letras de suas concepções no que diz respeito a sua representação de sertão. Optou-se pela pesquisa bibliográfica, qualitativa e pela História Oral e pelo conceito de representação na linha do historiador Roger Chartier. |
Abstract: | Being the music, a form of sociocultural, historical and ideological representation, we have aimed, in this paper, to identify the representation that José Marcolino had on the Hinterland. At first we observe a brief history of the social place of the author and his biography, emphasizing his meeting with Luiz Gonzaga in the city of Sumé PB and, then, some lyrics of their conceptions will be analyzed regarding their representation of the Hinterland. We have chosen the bibliographical, qualitative and the Oral History research, and the concept of representation in the thinking of the historian Roger Chartier. |
Keywords: | Música Sertão Zé Marcolino Representação Music Hinterland Representation José Marcolino Poeta Zé Marcolino Poeta José Marcolino Sumé - artistas Músicos Sumeenses Forrozeiros Compositor de forró Forró nordestino |
URI: | http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/6022 |
Appears in Collections: | Curso de Licenciatura em Educação do Campo - CDSA - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MARIA RAQUEL BATISTA DA SILVA - TCC LECAMPO 2013.pdf | Maria Raquel Batista da Silva - TCC LECAMPO 2013 | 2.01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.