Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/6173
Title: A prática pedagógica contextualizada: o fazer de uma escola.
Other Titles: The contextualized pedagogical practice: the making of a school.
???metadata.dc.creator???: SARMENTO, Siayca Shirley.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: CAMPOS, Kátia Patrício Benevides.
???metadata.dc.contributor.referee1???: PORTO, Shirley Neves.
???metadata.dc.contributor.referee2???: AMORIM, Maria José Neves.
Keywords: Currículo;Aprendizagem;Educação contextualizada;Curriculum;Learning;Contextualized Education
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SARMENTO, Siayca Shirley. A prática pedagógica contextualizada: o fazer de uma escola. 2011. 60f. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia), Curso de Licenciatura em Educação do Campo, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Universidade Federal de Campina Grande, Sumé – Paraíba – Brasil, 2011.
???metadata.dc.description.resumo???: Este trabalho é resultado de uma pesquisa que propôs compreender a prática pedagógica contextualizada da escola Municipal Baraúnas, localizada na cidade de São José do Egito - PE. Objetivamos saber como os professores e alunos concebem a educação contextualizada na relação com as experiências vivenciadas com o campo. Analisamos se a prática pedagógica é contextualizada na perspectiva da convivência com o Semiárido, buscando compreender se seu fazer pedagógico está concatenado com a vivência com o campo. Foram discutidas as concepções dos professores e alunos do Ensino Fundamental I sobre a educação contextualizada e suas vivências.Como técnica de coleta de dados foram utilizadas a entrevista/ semi-estruturada / observação participante. Os resultados apontam que a equipe da escola está caminhando em direção da pratica pedagógica contextualizada conquistando seu espaço através dos projetos que estão inseridos na escola valorizando suas raízes e sua verdadeira história dentro de uma postura crítica que condiz com a realidade do semiárido.
Abstract: This work is the result of a search that proposed to understand the pedagogical practice of contextualized Baraúnas Municipal School, located in the city of St. Joseph of Egypt. We endeavor to learn how teachers and students conceive education contextualized in relation with the experiences experienced with the field. We analyze the pedagogical practice in context of the school from its knowledge to the analysis and understanding of reality to a greater improvement of a pedagogical do concatenated with the experience with the field. We'll discuss the ideas of teachers and students of elementary education I contextualized and their experiences. It is a qualitative research by this to worry about a level of reality that cannot be quantified. We work with the interview structured way through a specific route contemplating the objectives of the study; the participant observation and documentary analysis; subject of research professor, Coordinator, Director and students. The theoretical-methodological research is based on the historical-critical education. As a technique for data collection were used to interview / semi-structured / participant observation. The results show that the school team is moving toward contextualized pedagogical practices conquering its space through projects that are inserted at the school emphasizing their roots and their real history in a critical position that matches the reality of semi-arid areas.
Keywords: Currículo
Aprendizagem
Educação contextualizada
Curriculum
Learning
Contextualized Education
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/6173
Appears in Collections:Especialização em Educação Contextualizada para Convivência com o Semiárido.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SIAYCA SHIRLEY SARMENTO - TCC ESP. EDUCAÇÃO CONTEXTUALIZADA 2011..pdfSiayca Shirley Sarmento - TCC ESP. EDUCAÇÃO CONTEXTUALIZADA 2011. 520.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.