Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/6357
Title: Educação infantil: o lugar do aprender no campo.
Other Titles: Early childhood education: the place of learning in the field.
???metadata.dc.creator???: SOARES, Mayara de Carvalho.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: NOVIKOFF, Cristina.
???metadata.dc.contributor.referee1???: BATISTA, Maria Thaís de Oliveira.
???metadata.dc.contributor.referee2???: PEREIRA, Zildene Francisca.
Keywords: Educação infantil;Educação no campo;Formação de professores - educação infantil;Child education;Education in the field;Teacher Education - Early Childhood Education
Issue Date: 11-Sep-2017
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SOARES, Mayara de Carvalho. Educação infantil: o lugar do aprender no campo. 2017. 62f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2017.
???metadata.dc.description.resumo???: O referido texto trata da importância das estratégias de ensino na Educação Infantil, na escola do Campo. A pesquisa emerge da observação direta da autora, de que as vivências educacionais pelas crianças do Campo na Educação Infantil é um terreno fértil para se pensar na superação do mecanicismo precoce da Educação Infantil. Tratamos essas questões pensando a “educação no campo”, “Educação Infantil” e “formação de professores”. Nossa pergunta de partida é a seguinte: Quais são as estratégias de ensino trabalhadas na Educação Infantil em uma escola do campo do munícipio de São João do Rio do Peixe, no sertão paraibano? Partimos do pressuposto que a adoção de práticas pedagógicas abertas centradas na criatividade e autonomia com diversidade da expressão da arte, como instrumento didático torna o ensino agradável e eficiente para as crianças do Campo. Portanto, percebemos a necessidade de identificarmos as estratégias de ensino e seu impacto afetivo e cognitivo na aprendizagem de crianças da Educação Infantil que residem no Campo. O estudo baseia-se na perspectiva fenomenológico-hermenêutica, considerando a intenção de interpretação e compreensão do fenômeno específico do ensino. Dessa maneira, para o desenvolvimento da pesquisa utilizaremos a pesquisa de campo com uso de entrevista semiestruturada para a professora e de teste de desenho, aplicado aos educandos da Educação Infantil. Esperamos contribuir com as discussões sobre a formação de professores e seu olhar sobre a Educação Infantil no Campo.
Abstract: This text deals with the importance of teaching strategies in early childhood education at the Campo school. The research emerges from the direct observation of the author, that the educational experiences of children in the field in early childhood education is a fertile ground for thinking about overcoming the early mechanicism of early childhood education. We will address these issues by thinking of "field education", "early childhood education" and "teacher training". Our starting question is: What are the teaching strategies worked in Early Childhood Education in a school in the municipality of São João do Rio do Peixe, in the Sertão of Paraíba? We assume that the adoption of open pedagogical practices centered on creativity and autonomy with the diversity of the expression of art as a didactic instrument makes teaching pleasant and efficient for the children of Campo. Therefore, we perceive the need to identify the teaching strategies and their affective and cognitive impact in the learning of children of pre-school education residing in the Field. The study is based on the phenomenological-hermeneutic perspective, considering the intention of interpretation and understanding of the specific phenomenon of teaching. Thus, for the development of the research we will use the field research with the use of semistructured interview for the teacher and the test of design, applied to the children's education students. We hope to contribute to the discussions on teacher education and its view on early childhood education in the Field.
Keywords: Educação infantil
Educação no campo
Formação de professores - educação infantil
Child education
Education in the field
Teacher Education - Early Childhood Education
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/6357
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Pedagogia - CFP - Monografias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MAYARA DE CARVALHO SOARES. MONOGRAFIA PEDAGOGIA.CFP 2017.pdfMayara de Carvalho Soares. Monografia Pedagogia. CFP 2017. 2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.