Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/6504
Title: O trabalho do pedagogo em espaços não escolares: o caso da classe hospitalar Sullivan Medeiros de Caicó-RN.
Other Titles: The work of the pedagogue in non-school spaces: the case of the hospital class Sullivan Medeiros de Caicó-RN.
???metadata.dc.creator???: SOBRINHO FILHO, Antonio Rodrigues.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: AMARAL, Maria Gerlaine Belchior.
???metadata.dc.contributor.referee1???: FEITOSA, Belijane Marques.
???metadata.dc.contributor.referee2???: BATISTA, Maria Thais de Oliveira.
Keywords: Pedagogia hospitalar;Pedagogo- ambiente hospitalar;Educação especial- criança hospitalizada;Humanização;Hospital pedagogy;Pedagogue- hospital environment;Special education- hospitalized child.;Humanization
Issue Date: 26-Apr-2017
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SOBRINHO FILHO, Antonio Rodrigues. O trabalho do pedagogo em espaços não escolares: o caso da classe hospitalar Sullivan Medeiros no Hospital de Caicó-RN. 2017. 65f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2017.
???metadata.dc.description.resumo???: A presente pesquisa vem apresentar a Pedagogia Hospitalar como uma vertente de ensino, no âmbito da Educação Especial que busca legalmente assegurar à criança e ao adolescente hospitalizado a continuidade dos estudos possibilitando a reintegração ao ambiente escolar e à sociedade. O objetivo geral deste trabalho é analisar o papel do pedagogo no processo de humanização no âmbito hospitalar, junto a crianças e adolescentes na classe hospitalar Sullivan Medeiros no hospital do Seridó em Caicó RN. Os objetivos específicos são fazer uma breve retrospectiva do processo de inserção do pedagogo em ambientes hospitalares, identificar os aspectos legais e éticos do trabalho do pedagogo em ambientes não escolares tendo foco no âmbito hospitalar, caracterizar o perfil do profissional da Pedagogia na área hospitalar e especificar práticas educativas realizadas pelo pedagogo na classe hospitalar Sullivan Medeiros, quando ocorreu? E por que sua inserção nos ambientes não escolares? Esta pesquisa ocorreu em duas etapas, a saber: um levantamento bibliográfico com aporte teórico nos autores Assis (2009), Matos (2007), Veigas (2007), Muggiati (2007), Libanêo (2000), Lerch (1993), Oliveira (2002), estudo de Documentos Educacionais além da consulta a legislação que trata da Pedagogia Hospitalar, em vigor no Brasil. A segunda etapa foi uma pesquisa de campo, com caráter exploratório, ocorrida entre os dias 7 a 9 de Dezembro de 2016. Os instrumentos de coleta de dados foram a observação e entrevista semiestruturada. Os sujeitos da pesquisa foram: uma pedagoga que atua em classe hospitalar, um enfermeiro pediatra e a mãe de um enfermo. Os resultados comprovaram que o Pedagogo Hospitalar vem contribuir com a família e com toda equipe de saúde para recuperação integral do educando hospitalizado. Auxiliando tanto na melhoria de sua autoestima como na recuperação da enfermidade e na continuidade das atividades escolares. Os dados aqui registrados mostram que a humanização e a afetividade são fundamentais para prática pedagógica hospitalar.
Abstract: The present research presents Hospital Pedagogy as a teaching component, in the scope of Special Education that seeks legally to ensure hospitalized children and adolescents the continuity of studies enabling reintegration into the school environment and society. The general objective of this work is to analyze the role of the pedagogue in the process of humanization in the hospital environment, together with children and adolescents in the hospital class Sullivan Medeiros in the Seridó hospital in Caicó RN. The specific objectives are to make a brief retrospective of the process of insertion of the pedagogue in hospital environments, to identify the legal and ethical aspects of the work of the pedagogue in non-school environments focusing on the hospital environment, characterize the profile of the Pedagogy professional in the hospital area and specify Practices carried out by the pedagogue in the Sullivan Medeiros hospital class, when it occurred? And why its insertion in non-school environments? This research was carried out in two stages, namely: a bibliographical survey with theoretical support in the authors Assis (2009), Matos (2007), Veigas (2007), Muggiati (2007), Libanêo (2000), Lerch (1993), Oliveira 2002), study of Educational Documents in addition to consulting the legislation that deals with Hospital Pedagogy, in force in Brazil. The second stage was an exploratory field survey, which took place from December 7 to 9, 2016. The instruments of data collection were observation and semi-structured interviews. The subjects of the research were: a pedagogue who works in a hospital class, a pediatric nurse and the mother of a sick person. The results showed that Pedagogo Hospitalar is contributing with the family and with all the health team for the full recovery of the hospitalized student. Helping both in improving their self-esteem and in recovering from illness and in the continuity of school activities. The data recorded here show that humanization and affectivity are fundamental to hospital pedagogical practice.
Keywords: Pedagogia hospitalar
Pedagogo- ambiente hospitalar
Educação especial- criança hospitalizada
Humanização
Hospital pedagogy
Pedagogue- hospital environment
Special education- hospitalized child.
Humanization
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/6504
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Pedagogia - CFP - Monografias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ANTONIO RODRIGUES SOBRINHO FILHO. MONOGRAFIA PEDAGOGIA. CFP 2017.pdfAntonio Rodrigues Sobrinho Filho. Monografia Pedagogia. CFP 2017.1.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.