Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/6709
Title: Arte, mídia e política: uma análise da construção dos personagens políticos Veneziano Vital e Rômulo Gouveia nas eleições municipais de 2004.
Other Titles: Art, media and politics: an analysis of the construction of political characters Veneziano Vital and Rômulo Gouveia in the 2004 municipal elections.
???metadata.dc.creator???: ALMEIDA, Cosma Ribeiro de.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: LIMA, Elizabeth Christina de Andrade.
???metadata.dc.contributor.referee1???: COSTA, Ramilton Marinho.
???metadata.dc.contributor.referee2???: RETONDAR, Anderson Moebus.
Keywords: Eleições;Espetáculo da Politica;Politica Midiatizada;Campanha - Eleições Municipais - Campina Grande (PB);Imagens Públicas;Rômulo Gouveia - Eleições Municipais (2004) - de Campina Grande (PB);Veneziano Vital - Eleições Municipais (2004) - de Campina Grande (PB);Personagens Políticos - Construção;Elections;Politics Show;Mediatized Policy;Campaign - Municipal Elections - Campina Grande (PB);Public Images;Rômulo Gouveia - Municipal Elections (2004) - from Campina Grande (PB);Veneziano Vital - Municipal Elections (2004) - from Campina Grande (PB);Political Characters - Construction
Issue Date: 2008
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: ALMEIDA, Cosma Ribeiro de. Arte, mídia e política: uma análise da construção dos personagens políticos Veneziano Vital e Rômulo Gouveia nas eleições municipais de 2004. 2008. 242f. (Dissertação de Mestrado em Ciências Sociais) - Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande - Paraíba - Brasil, 2008.
???metadata.dc.description.resumo???: Esta dissertação tem como objetivo analisar como se instituiu a construção da imagem publica dos candidatos Rômulo Gouveia e Veneziano Vital nas eleições municipais em 2004. Partindo do pressuposto de que a pratica politica e, na contemporaneidade, espetacularizada, e de que o atual formato da politica se enquadra numa politica midiatizada, buscamos analisar as figuras politicas de Rômulo Gouveia e Veneziano Vital como personagens públicos que interagem com a mídia, uma vez que são construídos pela força de visibilidade social dos meios de comunicação, isto e, das estrategias de marketing e da publicidade. Procuramos examinar a construção da imagem publica a partir dos videos veiculados no Horário Gratuito de Propaganda Eleitoral Televisiva (HGPETV), durante a campanha das eleições municipais de 2004. Num primeiro momento discutimos, a partir da literatura bibliográfica, a pratica politica como uma politica espetacularizada, construída com os recursos da cultura e dos meios de comunicação. Em seguida, apresentamos a analise do material empírico no qual apreendemos a campanha politica como um momenta propicio para a construção de personagens políticos, para tanto, destacamos a construção dos personagens políticos no campo da visibilidade publica. Em seguida, analisamos as imagens dos personagens políticos, e por fim, descrevemos a campanha como um espetáculo da politica.
Abstract: This work aim analyzes as occurred the construction o f candidates Romulo Gouveia and Veneziano Vital's images in the municipal elections in 2004. Leaving of the presupposition that the political practice is a process showed in the consumption society and the current format of the politics is framed in media politics, we looked for to analyze the two illustrations politics as public characters that independently interacts with the media, once they are built by the force o f social visibility of the communication means, that is, of the marketing and media strategies, not forgetting evidently the culture that allows such happening. We looking for examine the construction of the public image starting from the videos transmitted in Horario Gratuito de Propaganda Eleitora (HGPE). First, we discussed from bibliographical literatures the interface o f the media with the politics considering it as a mutual relationship, and their new forms of performance in the current society starting from this interconnection. The second moment of the research was the analysis of the empiric material, that we apprehended the political characters' campaign as a favorable moment for his image. Afterwards, we detached the political characters' images in the field of the public visibility, and finally, we analyzed the campaign as a show in the politics because the characters' existence obligatorily demands the existence of a field of performance or staging for their practices. We highlighted, in this aspect, some elements that we considered important to accentuate the politics party in the city because of the existence of such public illustrations.
Keywords: Eleições
Espetáculo da Politica
Politica Midiatizada
Campanha - Eleições Municipais - Campina Grande (PB)
Imagens Públicas
Rômulo Gouveia - Eleições Municipais (2004) - de Campina Grande (PB)
Veneziano Vital - Eleições Municipais (2004) - de Campina Grande (PB)
Personagens Políticos - Construção
Elections
Politics Show
Mediatized Policy
Campaign - Municipal Elections - Campina Grande (PB)
Public Images
Rômulo Gouveia - Municipal Elections (2004) - from Campina Grande (PB)
Veneziano Vital - Municipal Elections (2004) - from Campina Grande (PB)
Political Characters - Construction
???metadata.dc.subject.cnpq???: Sociologia
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/6709
Appears in Collections:Mestrado em Ciências Sociais.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
COSMA RIBEIRO DE ALMEIDA - DISSERTAÇÃO PPGCS 2008.pdfCosma Ribeiro de Almeida - Dissertação PPGCS 2008. 15.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.