Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/7261
Title: As representações do SPAECE no município de Umari - Ceará: estudo de caso na Escola Estadual de Ensino Médio Monsenhor Manuel Carlos de Morais.
Other Titles: The representations of SPAECE in the municipality of Umari - Ceará: case study at Monsignor Manuel Carlos de Morais State High School.
???metadata.dc.creator???: VIEIRA, Géssica Layane Araújo.
CARLOS, Géssica Layane Araújo Vieira.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SANTANA, Rosemere Olímpio de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: UHLE, Ana Rita.
???metadata.dc.contributor.referee2???: FARIAS, Leonardo Bruno.
Keywords: Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará - SPAECE;Avaliação do ensino-aprendizagem;Permanent Evaluation System of Basic Education of Ceará - SPAECE;Teaching-learning assessment
Issue Date: 9-Dec-2015
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: VIEIRA, Géssica Layane Araújo. As representações do SPAECE no município de Umari-Ceará: estudo de caso na escola estadual de ensino médio Monsenhor Manuel Carlos de Morais. 2015. 92f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em História) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2015.
???metadata.dc.description.resumo???: Analisaremos as representações acerca do Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará (SPAECE), que foi implantado em 1992 pela Secretária de Educação (SEDUC) Governo do Estado do Ceará, com o objetivo de avaliar o ensino-aprendizagem adquiridos nas disciplinas de língua portuguesa e matemática, das escolas estaduais e municipais do Estado do Ceará no município de Umari-Ceará. Neste sentido, a instituição lócus da pesquisa foi Escola de Ensino Fundamental e Médio Monsenhor Manoel Carlos de Morais, onde através da realização de entrevistas com a gestão escolar e com os professores, buscamos compreender as representações acerca do SPAECE. Como apoio teórico, nos valeremos das discussões propostas pelos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs), Lei de Diretrizes e Base (LDB), e autores como Castro (2007), Gimeno Sacristan (1998,), Cipriano Carlos Luckesi (1990), Portelli (1991), e Roger Chartier (1990 e 2002).
Abstract: We analyze the representations about the Permanent System of Evaluation of Basic Education of Ceará (SPAECE), which was implanted in 1992 by the Secretary of Education (SEDUC) Government of the State of Ceara, with the objective of evaluate the teaching and learning acquired in Portuguese language and mathematics disciplines, the state and municipal schools in the State of Ceara in the town of Umari-Ceara. We will concentrate at a specific time, it was 2010 when the mentioned town was in the last place in the evaluation criteria of SPAECE. In this sense, the locus institution of the research was Elementary School of Middle Monsenhor Manuel Carlos de Morais, where by conducting of interviews with the school management and teachers, we seek to understand the representations about the SPAECE. As theoretical support, we make use of the proposals discussions by the National Curriculum Parameters (PCNs), Law of Guidelines and Base (LDB), and authors as Castro (2007), Gimeno Sacristan (1998), Cipriano Carlos Luckesi (1990), Portelli (1991), and Roger Chartier (1990 and 2002).
Keywords: Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará - SPAECE
Avaliação do ensino-aprendizagem
Permanent Evaluation System of Basic Education of Ceará - SPAECE
Teaching-learning assessment
???metadata.dc.subject.cnpq???: História.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/7261
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em História CFP

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GÉSSICA LAYANE ARAÚJO VIEIRA. TCC. LICENCIATURA PLENA EM HISTÓRIA. 2015.pdfGéssica Layane Araújo Vieira. TCC. Licenciatura Plena em História. 2015.984.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.