Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/8837
Title: Emma, de jane austen: um bildungsroman feminino.
Other Titles: Emma, ​​by Jane Austen: A female bildungsroman.
???metadata.dc.creator???: DANTAS, Maria Larissy Gonçalves.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: DIAS, Daise Lilian Fonseca.
???metadata.dc.contributor.referee1???: ALVES, Francisco Francimar de Sousa.
???metadata.dc.contributor.referee2???: SILVA, Fabione Gomes.
Keywords: Análise Literária;Bildungsroman feminino;Romance Emma;Jane Austen - romancista;Literary Analysis;Female Bildungsroman;Jane Austen - novelist
Issue Date: 2016
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: DANTAS, Maria Larissy Gonçalves. Emma, de jane austen: um bildungsroman feminino. 2016. 89 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Estudos Literários) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2016.
???metadata.dc.description.resumo???: O objetivo desta pesquisa é analisar o romance Emma (1815) de Jane Austen (1775-1817) na perspectiva de Bildungsroman feminino, tendo como suporte teórico os trabalhos de Maas (2000), Pratt (1981) e Pinto (1990), dentre outros, os quais discutem a questão do Bildungsroman feminino, suas características, origens e principais enfoques. No romance, a personagem principal Emma Woodhouse, através de sua grande capacidade imaginativa somada à sua propensão a arranjar casamentos, comete uma série de erros envolvendo várias pessoas ao seu redor, o que a leva a refletir sobre o seu verdadeiro eu. Esta obra também revela críticas de Austen acerca de temas como casamento e sociedade da Inglaterra oitocentista na qual viveu. Assim, esta monografia busca analisar como os erros e o processo de amadurecimento da personagem caracterizam o romance como um Bildungsroman feminino.
Abstract: The objective of this research is to analyze the novel Emma (1815), by Jane Austen (1775- 1817) from the perspective of the female Bildungsroman, having as theoretical support the studies of Maas (2000), Pratt (1981) and Pinto (1990), among others, since they discuss the female Bildungsroman, its characteristics, origins and main aspects. In Austen’s novel, the protagonist, Emma Woodhouse, through her great imaginative capacity along with her propensity to matchmaking, commits a number of mistakes involving several people around her, what makes her reflect upon her true self. This novel also shows some of Austen’s critics about some themes, such as marriage and the English society of the XIX century in which she lived. Thus, this monographic work will analyze how the errors and the protagonist process of coming of age make this a female Bildungsroman.
Keywords: Análise Literária
Bildungsroman feminino
Romance Emma
Jane Austen - romancista
Literary Analysis
Female Bildungsroman
Jane Austen - novelist
???metadata.dc.subject.cnpq???: Letras.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/8837
Appears in Collections:Especialização em Estudos Literários

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARIA LARISSY GONÇALVES DANTAS. TCC. ESP. EM ESTUDOS LITERÁRIOS.2016.pdfMaria Larissy Gonçalves Dantas. TCC. ESP. em Estudos Literários.2016.788.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.