Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/9392
Title: Ensino de História: métodos e práticas no 3ª ano do ensino médio na escola São José Operário – Joca Claudino- PB.
Other Titles: History Teaching: methods and practices in the 3rd year of high school at São José Operário School - Joca Claudino - PB.
???metadata.dc.creator???: CRUZ, Amanda Vitória da Silva.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: SOUSA, Israel Soares de.
???metadata.dc.contributor.referee1???: SILVA, Laércio Teodoro da.
???metadata.dc.contributor.referee2???: FERREIRA, Joseane Abílio de Sousa.
Keywords: Ensino de história;Métodos de ensino;Práticas pedagógicas;Educação;Autonomia;Qualidade de ensino - Brasil;History teaching;Teaching methods;Pedagogical practices;Education;Autonomy;Teaching Quality - Brazil
Issue Date: 7-Aug-2018
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: CRUZ, Amanda Vitória da Silva. Ensino de História: métodos e práticas no 3ª ano do ensino médio na escola São José Operário – Joca Claudino - PB. 2018. 66f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em História) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2018.
???metadata.dc.description.resumo???: Este trabalho tem o objetivo de analisar o ensino de História na Escola São José Operário, da cidade de Joca Claudino – PB. Buscamos, nesse contexto, discutir os métodos e as práticas de ensino de história utilizadas no 3ª ano do Ensino Médio da referida escola durante o ano letivo de 2017. Nossa investigação busca problematizar a qualidade da educação brasileira na escola pública e compreender como se configura o espaço educativo da Escola São José Operário, a partir de trabalhos que possam contribuir no processo de autonomia dos alunos do terceiro ano do Ensino Médio. Usamos como referencial os pensamentos de Paulo Freire (1996), Libâneo (1994), Alaíde Lisboa de Oliveira (1978) e Circe Bittencourt (2008) na perspectiva de ensino, metodologias e práticas. E de Marcos Napolitano (2013) e suas discussões sobre a História na sala de aula, além de Ângela Maria Martins (2001) em seus pensamentos sobre autonomia e educação. Usando como fonte de pesquisa os diários escolares e as falas dos estudantes durante o projeto de intervenção.
Abstract: This paper aims to analyze the teaching of history at the São José Operário School of city ​​of Joca Claudino - PB. In this context, we seek to discuss the methods and practices of high school history used in the 3rd year of high school high school during the school year 2017. Our investigation looks for problems in the quality of Brazilian education at school understand how to configure the educational space of the São José Operário School, from works that can contribute to the process of autonomy of the students of the third high school year. We use as a reference the thoughts of Paulo Freire (1996), Libaneo (1994), Alaíde Lisboa de Oliveira (1978) and Circe Bittencourt (2008) from the perspective teaching, methodologies and practices. Marcos Napolitano (2013) and his discussions on History in the classroom, in addition to Ângela Maria Martins (2001) in her thoughts on autonomy and education. Using as source of research the school diaries and the speech of the students during the intervention project.
Keywords: Ensino de história
Métodos de ensino
Práticas pedagógicas
Educação
Autonomia
Qualidade de ensino - Brasil
History teaching
Teaching methods
Pedagogical practices
Education
Autonomy
Teaching Quality - Brazil
???metadata.dc.subject.cnpq???: História.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/9392
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em História CFP

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AMANDA VITÓRIA DA SILVA CRUZ. TCC. LICENCIATURA EM HISTÓRIA.2018.pdfAmanda Vitória da Silva Cruz. TCC. Licenciatura em História.2018.1.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.