Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/9446
Title: A importância do estudo da paisagem no processo ensino - aprendizagem.
Other Titles: The importance of landscape study in the teaching - learning process.
???metadata.dc.creator???: OLIVEIRA, Maria José Martins de.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: BRANDÃO, Marcelo Henrique de Melo.
???metadata.dc.contributor.referee1???: GOMES, Henaldo Moraes.
???metadata.dc.contributor.referee2???: SOUSA, Marcos Assis Pereira de.
Keywords: Paisagem;Geografia - paisagem - estudo e ensino;Paisagem - percepção do aluno;Landscape;Geography - Landscape - Study and Teaching;Landscape - Student Perception
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: OLIVEIRA, Maria José Martins de. A importância do estudo da paisagem no processo ensino - aprendizagem. 2014. 47f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2014.
???metadata.dc.description.resumo???: O presente estudo monográfico trata da análise da percepção da paisagem e reflexão deste tema junto aos alunos do 5° ano do ensino fundamental da Escola Municipal de Educação Infantil e Ensino Fundamental Benevenuto Mariano do município de Uiraúna-PB. Pretendeu-se investigar e compreender o mundo/lugar com o propósito de aprofundar a questão sobre os conceitos de paisagem dentro no ensino de geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. No estudo foi abordado a conceituação de paisagem, mostrando a importância dos PCN‟s para trabalhar com essa temática, onde foi possível destacar que a paisagem vem sofrendo transformações no seu dia a dia, cabendo ao professor trabalhar a capacidade de observar e perceber a paisagem que o cerca. O presente estudo teve seu objetivo alcançado, já que foi possível refletir sobre a percepção que o aluno tem sobre paisagem, fazendo uma análise da visão individual de cada um, do que é paisagem, onde os mesmos apresentaram sua percepção de acordo com sua vida e seu contexto social.
Abstract: This monograph deals with the analysis of landscape perception and reflection of this theme with the students of the 5th year of primary school at the Municipal School of Early Childhood Education and Elementary Education Benevenuto Mariano municipality of Uiraúna-PB. To investigate and understand the world / place with the purpose of deepening the question about the concepts of landscape in geography teaching in the early years of elementary school. So runs a study focusing on the "landscape" thematic axis facing the relevant discussions related to the teaching of geography in the early years of elementary school, specifically the fifth year. The study was approached the concept of landscape, showing the importance of NCP's to work with this theme, where it is possible to highlight that the landscape has been undergoing changes in their day-to-day, whereas the teacher working the ability to observe and understand the landscape the fence. This study achieved its goal, as it was possible to reflect on the perception that the student has on landscape, making an analysis of the individual vision of each, which is the landscape, where they presented their perception according to their life and their social context.
Keywords: Paisagem
Geografia - paisagem - estudo e ensino
Paisagem - percepção do aluno
Landscape
Geography - Landscape - Study and Teaching
Landscape - Student Perception
???metadata.dc.subject.cnpq???: Geografia.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/9446
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Geografia CFP

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARIA JOSÉ MARTINS DE OLIVEIRA. TCC. LICENCIATURA EM GEOGRAFIA. 2014.pdfMaria José Martins de Oliveira. TCC. Licenciatura em Geografia. 2014.634.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.