Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/9549
Title: Dificuldades de ensino aprendizagem na disciplina de Geografia em escolas públicas, no município de Aparecida-PB.
Other Titles: Teaching difficulties learning in the discipline of Geography in public schools, in the municipality of Aparecida-PB.
???metadata.dc.creator???: SILVA, Alan César Furtunato da.
???metadata.dc.contributor.advisor1???: PESSOA, Rodrigo Bezerra.
???metadata.dc.contributor.referee1???: GOMES, Henaldo Moraes.
???metadata.dc.contributor.referee2???: SOUZA, Marcos Assis Pereira de.
Keywords: Geografia - ensino;Dificuldades de aprendizagem;Novas ferramentas de ensino;Método tradicional;Geography - Teaching;Learning difficulties;New teaching tools;Traditional method
Issue Date: 3-Jul-2019
Publisher: Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SILVA, Alan César Furtunato da. Dificuldades de ensino aprendizagem na disciplina de Geografia em escolas públicas, no município de Aparecida-PB. 2019. 50f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2019.
???metadata.dc.description.resumo???: O presente trabalho faz uma análise acerca das principais dificuldades no processo de ensino aprendizagem de duas escolas públicas, Escola Municipal Severina Ferreira de Sousa e Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Dr. Jose Gadelha, situadas no município de Aparecida-PB. Objetiva-se, com isso, abordar a relação entre aluno e professor na disciplina de Geografia. O trabalho foi realizado em forma de debates e questionários. A partir dos resultados obtidos, foram elaborados gráficos com as principais respostas dos alunos, identificando vários fatores que ocasionaram as dificuldades, tais como a distância de casa para escola, o método de ensino da disciplina que ainda se encontra enraizada no tradicionalismo, o desinteresse dos alunos por acharem a disciplina chata e a formação do professor que ministra a disciplina. Esses, entre outros problemas, podem levar os alunos das referidas escolas ao desinteresse pela a disciplina de Geografia.
Abstract: The present work analyzes the main difficulties between teaching learning in two public schools, Severina Ferreira de Sousa Municipal School and the State School of Elementary and Secondary School Dr. Jose Gadelha, located in the city of Aparecida PB, the objective of this work is to investigate the possible causes that lead to either these difficulties occurring, approaching the teaching-learning relationship between student and teacher, thus presenting low learning in Geography, which can lead to a disinterest of students in this discipline. The work was done in the form of debates and questionnaires, based on the results obtained in the debates and the answers of the questionnaires, graphs were elaborated with the main answers of the students, identifying several factors that caused the difficulties, such as: distance from home to school , the teaching method of the discipline that is still rooted in traditionalism, the disinterest of the students for finding the discipline tedious, the poor training of the teacher who teaches the discipline. Among other problems that may lead the students of such schools to disinterest for the discipline of Geography.
Keywords: Geografia - ensino
Dificuldades de aprendizagem
Novas ferramentas de ensino
Método tradicional
Geography - Teaching
Learning difficulties
New teaching tools
Traditional method
???metadata.dc.subject.cnpq???: Geografia.
URI: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/9549
Appears in Collections:Curso de Licenciatura em Geografia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ALAN CÉSAR FURTUNATO DA SILVA. TCC. LICENCIATURA EM GEOGRAFIA.2019.pdfAlan César Furtunato da Silva. TCC. Licenciatura em Geografia.2019.1.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.