PÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINO: Recent submissions

  • FONSECA, D. T. S.; FONSECA, DANIELLY T. SILVA.; http://lattes.cnpq.br/4131360419935025; SILVA, Danielly Thaynara da Fonseca. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-09-19)
    This dissertation expands the discussion carried out around the academic article, focusing, in a special way, on the meanings constructed about this object in the course of teacher training, in which it is proposed to ...
  • SOUSA, W. B; http://lattes.cnpq.br/9270495507052322; SOUSA, Wellington Barbosa de. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2021-02-11)
    Literacy practices surround the subject's daily action, whether writing, reading a book, taking a bus or watching a video on the computer, and they often occur naturally. However, in the last 20 years, there has been a ...
  • NÓBREGA, D. F. A.; NÓBREGA, DAVI FERREIRA ALVES DA.; http://lattes.cnpq.br/2821056358192101; NÓBREGA, Davi Ferreira Alves da. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-02-28)
    In this dissertation, we seek to investigate the relationship between the interpretation of the literary text and the performance of the Role-playing Game (RPG) through literary reading experiences of A Pedra do Reino, ...
  • COSTA FILHO, R. B.; COSTA FILHO, ROBERTO BARBOSA.; http://lattes.cnpq.br/4938451737451535; COSTA FILHO, Roberto Barbosa. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-06-13)
    This investigation starts from the following research question: what meanings are constructed by teachers and students of a Licentiate in Letters: Portuguese Language Federal University of Campina Grande (UFCG) in their ...
  • SILVA, F. R. B.; SILVA, FERNANDA RAYANA BARBOSA.; http://lattes.cnpq.br/3869070357003678; SILVA, Fernanda Rayana Barbosa. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-03-30)
    La investigación discute el sesgo de la interculturalidad en las preguntas de Literatura de los exámenes ENEM de los últimos tres años con miras a delimitar el trabajo con el texto literario en confrontación con los ...
  • NEVES, E. T. B.; http://lattes.cnpq.br/5477389130608298; NEVES, Emily Thaís Barbosa. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-05-30)
    On sait que présenter des voies qui contribuent à l'enseignement-apprentissage du professeur au cours de sa formation académique, c'est aussi collaborer à sa transformation et, par conséquent, avoir une perspective et ...
  • SANTOS, T. S. S.; http://lattes.cnpq.br/5770910531939335; SANTOS, Thamíris Sâmia Silva. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2021-09-17)
    Professionals from different areas have made use of virtual profiles on social media in order to promote products or services. In this context, the teacher has also been inserted in digital media, both to access resources ...
  • MARQUES, E. L. M.; http://lattes.cnpq.br/1555323423464689; MARQUES, Ewerton Lucas de Mélo. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-05-20)
    The refraction of society and politics through art is something that refers to records that accompany the history of man as a being instituted as expressive and speaker. In this context, discursive genres are constitutive ...
  • SERIKAWA, R. F.; http://lattes.cnpq.br/7202145236846956; SERIKAWA, Rozânia Ferreira. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022)
    The dialogue between literary reading and teaching is configured as a necessity in the training of education professionals. Because it is such a strong representation of human groups, literature needs to have an underlined ...
  • MARQUES, L. G. L.; http://lattes.cnpq.br/7340470098086592; MARQUES, Larissa Gabrielle Lucena. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2015-11)
    This study aims to focus on the notion of Didactic Sequence as an instrument of teaching activities. This notion is based on the framework of the Socio-discursive Interactionism (SDI), by Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004, ...
  • PEREIRA, E. S. F.; EMMANUELLE, S. F. P.; http://lattes.cnpq.br/8522464152123902; PEREIRA, Emmanuelle Silva Freire. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-02-24)
    In this research, we reflect about the importance of children's poetry in the sensitive formation of readers, on the limits of the way children's poems are approached in textbooks for the sixth year of elementary school, ...
  • GUEDES, K. C.; http://lattes.cnpq.br/3669642883335169; GUEDES, Karol Costa. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2016-07)
    The discursive functioning of the song genre in the national high school exam. In 2009, the Ministério da Educação (MEC), through Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), launches a ...
  • MEDEIROS, P S.; http://lattes.cnpq.br/1767535752253527; MEDEIROS, Patrícia Silva de. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2016)
    This dissertation is based on the premise that the English language is offered in language courses as a prêt-à-porter merchandising, which through media disclosure seems to establish in the consumer a sense of desire for ...
  • SOUSA JÚNIOR, M. G.; http://lattes.cnpq.br/3669557112684140; SOUSA JÚNIOR, Michel Gouveia de. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2020-07)
    This study starts from the understanding that modern society is characterized by changes in several aspects, many of them due to the emerging digital technologies. Thus, we believe that teacher education is one of these ...
  • GUERRA, C. G. B.; http://lattes.cnpq.br/6318159263780506; GUERRA, Clarissa Gorban Brito. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2020)
    This Dissertation, in which we analyzed three novels by Hilda Hilst: ‘You don't move from yourself’ (1980), ‘The obscene lady D’ (1982) and ‘With my dog eyes’ (1986), has as main objective to point out the paratopyc ...
  • SOUSA, S. M. A.; http://lattes.cnpq.br/6639728080779002; SOUSA, Sheyla Mayra Araujo. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2016-07)
    The translations of literary works written in Brazilian Portuguese still happen in a lower frequency than the translations of English literary works, for example, which is the world’s most popular language. However, some ...
  • MENESES, R. A.; http://lattes.cnpq.br/4651746102502504; MENESES, Roberta Andrade. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2015-07)
    This master’s dissertation studies undergraduate research-apprentices academic writing materialized in the academic scientific genre abstract. Regarding this theme, both in terms of informal observation, result of ...
  • SILVA, R. C. A.; http://lattes.cnpq.br/2364606495329634; SILVA, Rickison Cristiano de Araújo. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2020-07-31)
  • SOUZA, N. M. F.; http://lattes.cnpq.br/4631297586972315; SOUZA, Nadilza Maria de Farias. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2020)
    Training readers in Early Childhood Education has always seemed a difficult task to conceive, after all how to train readers at this stage if children still do not read? This was the perspective of reading only as decoding ...
  • BUENO, M. A.; http://lattes.cnpq.br/2376096564406420; BUENO, Marília de Almeida e. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2015)
    This dissertation’s main objective is to investigate how Year 4 Elementary students receive poetry whose theme is dance. Therefore our research has two main center lines: the first one is analytical and the second one ...

Buscar DSpace


Busca avançada

Navegar

Minha conta