SILVA, E. B. J. O.; http://lattes.cnpq.br/1723977829128431; SILVA, Erick Breno de Jesus Oliveira.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2024-08-23)
In Basic Education, reading and writing are important teaching objects, but with different
focuses in school assessment programs. Reading, in particular, plays a crucial role in the
teaching-learning process and is seen ...
SOUZA, Fábio Marques de; http://lattes.cnpq.br/1753039621977042; SOUZA, Fábio Marques de.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2024-08-29)
COSTA, P. S.; http://lattes.cnpq.br/1161094584307461; COSTA, Paula de Sousa.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2024-05-09)
In literature, the diaspora, trauma and depression have space throughout the literary tradition.
Thus, this research has as its corpus two novels Homegoing (2017) and Transcendent
Kingdom (2021), by the writer Yaa ...
BRAZIL, P. N.; http://lattes.cnpq.br/9288318310413144; BRAZIL, Priscila Nunes.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2024-10-01)
Esta investigación presenta una discusión basada en estudios de la Teoría Dialógica del
Lenguaje (TDL), la Educomunicación en una perspectiva dialógico-discursiva y estudios
descoloniales, con énfasis en el periódico ...
SILVA, L. N.; http://lattes.cnpq.br/2503966986996309; SILVA, Leonara Nahyane da.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2023-11-23)
In this investigation, we focus on the Brazilian National Common Core Curriculum (BNCC)
(Brazil, 2018), the current guiding document for Basic Education in Brazil. This document
proposes argumentative competence (the ...
FERREIRA, J. B. N.; http://lattes.cnpq.br/0944161797851123; FERREIRA, João Batista Neves.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, )
The ENEM (National High School Exam) in Libras (Brazilian Sign Language) is a milestone
for the education of the deaf in Brazil due to the relevance of the exam, what it represents,
and the dimension of which skills ...
OLIVEIRA, L. E. S.; http://lattes.cnpq.br/3315833474804115; OLIVEIRA, Larissa Evelyn Santos.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2024-02-28)
Starting from the idea that lexical knowledge is fundamental for the effective use of any
language, since speakers need to use words in everyday contexts and in different interaction
situations, we acknowledge the ...
SILVA, Rivaldo Ferreira Da.; http://lattes.cnpq.br/3598323682751079; SILVA, Rivaldo Ferreira da.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2024-05-15)
Critically (re)designing Teaching Materials (TMs) for English language teaching has
become a practice that enables the mobilization of linguistic, pedagogical and
methodological knowledge in favor of contextualized, ...
AGUIAR, Girlaine Felisberto de Caldas.; http://lattes.cnpq.br/1301144396500195; AGUIAR, Girlaine Felisberto de Caldas.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2024-05-31)
This thesis is located in the area of Applied Linguistics and Linguistic Studies for Brazilian Sign
Language (Libras), more specifically, in the field of training deaf teachers of Libras as a Second
Language (L2) in ...
ARAÚJO, E. G.; http://lattes.cnpq.br/6125151499101744; ARAÚJO, Elana Gonçalo de.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2024-03-01)
El presente trabajo consiste en un análisis respecto a la presencia de las literaturas africanas
producidas en los Países Africanos de Lengua Portuguesa - PALOP y directrices para su
enseñanza en las Referencias ...
FARIAS, L. C.; http://lattes.cnpq.br/5501526655835891; FARIAS, Luana Costa de.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2023-11-28)
ALBUQUERQUE, M.F; http://lattes.cnpq.br/4094374573598279; ALBUQUERQUE, Maria de Fátima.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2023-09-22)
Gender-based violence is a problem that violates women's human rights and public health. Despite the noticeable advances of the State and the efforts of various social movements to contain it, the statistics regarding this ...
SILVA, C. R. G.; http://lattes.cnpq.br/3218983858804229; SILVA, Carlos Roberto Gonçalves da.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2023-08-31)
In the field of language teaching, the approach centered solely around grammatical work has faced longstanding criticism. This critique stems from the recognition of its limitations and the minimal effectiveness of an ...
BITENCOURT, M.; http://lattes.cnpq.br/7269307388286171; BITENCOURT, Manuella Barreto.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2023-11-28)
This research outlines a comprehensive study that explores and reflects on the intersection
between the literary and cinematographic narrative of the work "Poulet aux Prunes" (2008) by
the renowned Iranian author Marjane ...
BEZERRA, M. G.; http://lattes.cnpq.br/8078962043895005; BEZERRA, Morgana Guedes.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2023-11-16)
Dance is permeated by meanings originating from hegemonic discourses that build territorialities and set boundaries, especially regarding relations of race, gender, sexuality and social class. Thus, it writes itself as a ...
SILVA, M. P. G.; http://lattes.cnpq.br/7499295545611319; SILVA, Marcia Pereira Gomes.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2023-11-09)
In the great current of human discourse, there are many links that trigger valued reactionsresponses from subjects, amidst the spheres of social communication, which circumscribe our acts of language use. Thus, in this ...
OLIVEIRA, E. R.; http://lattes.cnpq.br/0968383512423747; OLIVEIRA, Emanuela Rodrigues de.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2023-10-16)
When it comes to the grammaticography of the Portuguese language produced in Brazil in the
XX, the study of the lexicon present in these nineteenth-century grammars presents fluidity in its
representation, unlike what ...
NASCIMENTO, S. L. N. S.; http://lattes.cnpq.br/8314594363925590; NASCIMENTO, Solaneres Laértia Nunes Sabino.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2023-11-29)
The curricular documents that provide guidelines for education in universities, such as the Law of Guidelines and Bases of Education (LDB, 2020), indicate that higher education should encourage the creation and dissemination ...
BEZERRA, M. G.; http://lattes.cnpq.br/8078962043895005; BEZERRA, Morgana Guedes.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2023-11-16)
Dance is permeated by meanings originating from hegemonic discourses that build territorialities and set boundaries, especially regarding relations of race, gender, sexuality and social class. Thus, it writes itself as a ...
SILVA, M. M.; SILVA, M. M.; http://lattes.cnpq.br/3788067154018079; SILVA, Marcos Marques.(BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2023-10-23)
Remote teaching, due to the pandemic situation, which haunted the whole society and demanded teaching performance in this environment through synchronous and asynchronous activities, allowed that digital mediation in the ...