dc.creator.ID |
MOURA, G. M. |
pt_BR |
dc.creator.Lattes |
http://lattes.cnpq.br/4519222585367779 |
pt_BR |
dc.contributor.advisor1 |
TASET, Idelso Espinosa. |
|
dc.contributor.advisor1ID |
Espinosa, I. |
pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/2636005288639730 |
pt_BR |
dc.contributor.referee1 |
CAVALCANTE, Lorena Gois de Lima. |
|
dc.contributor.referee1ID |
CAVALCANTE, L. G. L. |
pt_BR |
dc.contributor.referee1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/8017793000827253 |
pt_BR |
dc.contributor.referee2 |
CAMÊLO, Akyla Mayara Araújo. |
|
dc.contributor.referee2ID |
CAMÊLO, Á. M. A. |
pt_BR |
dc.contributor.referee2ID |
CAMÊLO, Ákyla Mayara Araújo. |
pt_BR |
dc.contributor.referee2Lattes |
http://lattes.cnpq.br/6843606575277435 |
pt_BR |
dc.description.resumo |
O objetivo desta pesquisa é analisar a interação oral entre professor e
estudante no processo de ensino-aprendizagem de ELE em um grupo de aprendizes brasileiros
do ensino médio em escola pública. Esta pesquisa é guiada pelos conceitos
da oralidade (Amor, 1994; Marcuschi, 2003, 2004; Nanun, 2011; Krashen, 1985), Interação
Oral (Goffman, 1964, 1967, 1971; Sinclair; Coulthard, 1975; Vygostsky, 1977, 1995; Mehan,
1978; Alberto; Py, 1986), Abordagem ao Ensino de Línguas Estrangeiras (Richards; Odgers,
1983, 1996, 1998; Breen, 1987; Nunan, 1989; Candlin, 1990; Luzón; Sória, 1999; Molina,
2016; Martí, 2017; Ortiz, 2014; Oliveira, 2019). Os dados foram obtidos através
observações de aula que foram gravadas com gravador de voz e transcritas ao final,
questionário e entrevista. Os resultados mostraram que nas aulas de espanhol como língua
estrangeiro, é dado tratamento inadequado ao desenvolvimento da oralidade em decorrência da
uso excessivo do português pelo professor que, além disso, se apropria da maior parte do
turnos de fala, o que deixa pouco espaço para os alunos elaborarem discursos significativos
na língua alvo. Este trabalho contou com as autorizações pertinentes e necessárias para a
Comite de Ética. |
pt_BR |
dc.publisher.country |
Brasil |
pt_BR |
dc.publisher.department |
Centro de Humanidades - CH |
pt_BR |
dc.publisher.initials |
UFCG |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
Letras |
pt_BR |
dc.title |
Análisis de la interacción oral en clase de ele para aprendices brasileños del noveno año de la enseñanza fundamental. |
pt_BR |
dc.date.issued |
2024-05-16 |
|
dc.description.abstract |
The objective of this research is to analyze the oral interaction between teacher and
student in the teaching-learning process of ELE in a group of Brazilian learners
of secondary education in a public school. This research is guided by the concepts
of orality (Amor, 1994; Marcuschi, 2003, 2004; Nanun, 2011; Krashen, 1985), Interaction
Oral (Goffman, 1964, 1967, 1971; Sinclair; Coulthard, 1975; Vygostsky, 1977, 1995; Mehan,
1978; Albert; Py, 1986), Approach to Foreign Language Teaching (Richards; Odgers,
1983, 1996, 1998; Breen, 1987; Nunan, 1989; Candlin, 1990; Luzon; Soria, 1999; Molina,
2016; Martí, 2017; Ortiz, 2014; Oliveira, 2019). The data was obtained through
class observations that were recorded with a voice recorder and transcribed at the end,
questionnaire and interview. The results showed that in Spanish as a language classes
foreigner, inadequate treatment is given to the development of orality as a result of
excessive use of Portuguese by the teacher who, in addition, appropriates most of the
speaking turns, which leaves little room for students to craft meaningful speeches
in the target language. This work had the relevant and necessary authorizations for the
Ethics Committee. |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/37181 |
|
dc.date.accessioned |
2024-08-08T12:01:40Z |
|
dc.date.available |
2024-08-08 |
|
dc.date.available |
2024-08-08T12:01:40Z |
|
dc.type |
Trabalho de Conclusão de Curso |
pt_BR |
dc.subject |
Língua espanhola – estudo e ensino. |
pt_BR |
dc.subject |
Oralidade |
pt_BR |
dc.subject |
Interação Oral |
pt_BR |
dc.subject |
Enfoque de ensino |
pt_BR |
dc.subject |
Spanish Language – Study and teaching |
pt_BR |
dc.subject |
Orality |
pt_BR |
dc.subject |
Interaction Oral |
pt_BR |
dc.subject |
Teaching focus |
pt_BR |
dc.subject |
Lengua española – estudio y enseñanza |
pt_BR |
dc.subject |
Oralidade |
pt_BR |
dc.subject |
Interacción Oral |
pt_BR |
dc.subject |
Enfoque docente |
pt_BR |
dc.rights |
Acesso Aberto |
pt_BR |
dc.creator |
MOURA, Gessica Marques. |
|
dc.publisher |
Universidade Federal de Campina Grande |
pt_BR |
dc.language |
spa |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Analysis of oral interaction in the classroom for learners Brazilians of the ninth year of fundamental teaching. |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Análisis de la interacción oral en el aula para estudiantes. Brasileños del noveno año de enseñanza fundamental. |
pt_BR |
dc.identifier.citation |
MOURA, Gessica Marques. Análisis de la interacción oral en clase de ele para aprendices brasileños del noveno año de la enseñanza fundamental. 2024. 71 fl. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia), Curso de Licenciatura em Letras: Língua Espanhola, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande – Paraíba – Brasil, 2024. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/37181 |
pt_BR |
dc.description.resumen |
La presente investigación tiene como objetivo analizar la interacción oral entre profesor y
alumno en el proceso de enseñanza-aprendizaje de ELE en un grupo de aprendices brasileños
de la educación secundaria de una escuela pública. Esta investigación se guía por los conceptos
de oralidad (Amor, 1994; Marcuschi, 2003, 2004; Nanun, 2011; Krashen, 1985), Interacción
Oral (Goffman, 1964, 1967, 1971; Sinclair; Coulthard, 1975; Vygostsky, 1977, 1995; Mehan,
1978; Alber; Py, 1986), Enfoque De Enseñanza De Lenguas Extranjeras (Richards; Odgers,
1983, 1996, 1998; Breen, 1987; Nunan, 1989; Candlin, 1990; Luzón; Soria, 1999; Molina,
2016; Martí, 2017; Ortiz, 2014; Oliveira, 2019). Los datos fueron obtenidos a través de
observaciones de clases que fueron grabadas con una grabadora de voz y transcritas al final,
cuestionario y entrevista. Los resultados mostraron que en las clases de español como lengua
extranjera se dispensa un tratamiento inadecuado al desarrollo de la oralidad como resultado de
un uso excesivo del portugués por el docente quien, además, se apropia de la mayoría de los
turnos de habla, lo que deja poco espacio para que los alumnos elaboren discursos significativos
en la lengua meta. Este trabajo contó con las autorizaciones pertinentes y necesarias para el
Comité de Ética. |
pt_BR |