Mestrado em Linguagem e Ensino.: Recent submissions

  • LOURENÇO, D. C. G.; http://lattes.cnpq.br/6953425533931501; LOURENÇO, Delane Cristina Galiza. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2019-09-30)
    In this essay, it is approached the axis Linguistic/Semiotics Analysis (L/S A) in the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) from the knowledge objects and their respective skills. Thus, the purpose to answer the research ...
  • SILVA, M. R. S.; http://lattes.cnpq.br/5740645351907279; SILVA, Maria Rennally Soares da. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-07-26)
  • ALVES, L. V.; http://lattes.cnpq.br/3384309759171659; ROCHA, Luciana Vieira Alves. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-07)
    Although the theoretical discussions about the need to develop students' argumentative abilities are not so recent, there is still a teaching practice that contributes little to the development of these abilities, based ...
  • CASTRO, L. P.; http://lattes.cnpq.br/5583555393096800; CASTRO, Luciana Parnaíba de. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-07-27)
    Thinking about the transformations that have been taking place in our society over the last decades, especially due to the technological advances, which place us in times called post-modern (LYOTARD, 1984; ANDERSON, 1999; ...
  • VIDAL, T. C.; http://lattes.cnpq.br/6211830578685790; VIDAL, Thalyta Costa. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-07)
    In this research we performed and reported an experiment on reading the dramatic text O casamento suspeitoso by Ariano Suassuna and the booklet Vida e testamento de Cancão de Fogo, in a high school senior class of a public ...
  • RODRIGUES, R. R.; http://lattes.cnpq.br/2432525928762919; RODRIGUES, Renalle Ramos. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-07)
    The use of textual genres in teaching practices has become an effective alternative for didactic work and its approximation with the reality of students, in this case of students who at all times read and distribute catalogs ...
  • DIAS, R. J. M.; http://lattes.cnpq.br/3880601536397931; MOURA, Rebeca de Jesus Monteiro Dias. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-11)
    En medio de una nueva dinámica social en que las actividades hegemónicas de lectura y escritura dejan de existir, promoviendo los nuevos letras, es decir, actividad de lenguaje que comprende todas las esferas sociales, ...
  • COSTA, R. G.; http://lattes.cnpq.br/7874181509304069; LACET, Raiana Gomes da Costa. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-07)
    The technologies are constantly associated with our daily life and the emergence of Web 2.0 has promoted changes in the current times. Thus, in the twenty-first century, human actions are even more conditioned to this ...
  • COSTA, P. S.; http://lattes.cnpq.br/1161094584307461; COSTA, Paula de Sousa. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017)
    Nowadays, studies have been developed about the necessity of non-dissociation of the literature in the scope of the teaching of Modern Foreign Languages, since the literary text has linguistic and cultural characteristics, ...
  • MEDEIROS, N. Q.; http://lattes.cnpq.br/2520608831909177; MEDEIROS, Noara Queiroz de. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-07)
    This research discusses, from the reading of the work Dois Irmãos (2000), by the Amazonian contemporary writer Milton Hatoum how it is possible to work the novel in full considering the reception in front of the themes ...
  • CIBALDE, M .R. R.; http://lattes.cnpq.br/2973256830532209; CIBALDE, Melina Ribeiro Rodrigues (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-07)
    Learning a foreign language does not just mean to master its lexical knowledge, since the process of teaching/learning a language involves a sort of meaning conceptions which are constituted of movements of identification, ...
  • LUCENA, J. P.; http://lattes.cnpq.br/2787389460604383; LUCENA, Joselito Porto de. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-07)
    In a game involving stylistic and cultural issues, the literary translator, whose strategy is marked by particular socio-historical conditions, encounters clashes when translating elements that are specific to the atmosphere ...
  • COSTA JUNIOR, J. V. L.; http://lattes.cnpq.br/1260836318421148; COSTA JÚNIOR, José Veranildo Lopes da. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017)
  • BATISTA, F. A.; http://lattes.cnpq.br/2565609494364160; ATAÍDE, Fabiene Araújo Xavier. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-11)
    In this dissertation, the statements of school activities are understood as a textual genre widely used by teachers. Its elaboration, however, has been little studied in the undergraduate courses given to the scarcity ...
  • VITAL, E. G .L.; http://lattes.cnpq.br/1061662935368112; VITAL, Egberto Guillermo Lima. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017)
    The reading is closely linked to the teaching/learning process of a Language, independent of which it is. Reading is, therefore, the best way to apprehend the culture of a people and to understand how it resists culturally. ...
  • SILVA, J. A.; http://lattes.cnpq.br/2362925909267433; SILVA, Josimar Alves da. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-07)
    Teniendo en cuenta la literatura como arte, entendemos su capacidad de proporcionar al ser humano una relectura o una actualización de su tiempo, e induce el disfrute estético, la subjetividad y la participación del lector ...
  • PONTES, A. S.; http://lattes.cnpq.br/1484754352876510; PONTES, Andressa dos Santos. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017)
    This research of a master's has as general objective to investigate the reception of the fairy tales Mamãe trouxe um lobo para casa! (2010) and A coleção de bruxas de meu pai (2010) from Rosa Amanda Strausz focusing on the ...
  • PIMENTEL, A. M. S.; http://lattes.cnpq.br/1437229560530704; PIMENTEL, Ana Margareth Steinmüller. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-07)
    Access to the Internet and to technology has grown over the years, and in digital culture the social interaction of a large part of the population, combined with the use of technological devices, is considered a new way ...
  • ALMEIDA, A. C. F.; http://lattes.cnpq.br/6665755655905370; TAVARES, Ana Cristina Falcão Almeida. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-07)
    In this research we investigate the historical constitution of writing from the representations that were made throughout the twentieth century in textbooks. We turn our attention to the role of the didactic manual as a ...
  • PRATA, A. S.; http://lattes.cnpq.br/3915142018959070; PRATA, Amanda da Silva. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017)
    Este estudio busca analizar la narrativa de la adaptación fílmica Donkey Xote (POZO, 2007), comparada a la narrativa del segundo volumen de la obra original, Don Quijote de la Mancha (CERVANTES, 2004), mediante la ...

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account