Mestrado em Linguagem e Ensino.: Recent submissions

  • LAURENTINO, J. V. B.; http://lattes.cnpq.br/1822327719338271; LAURENTINO, João Vitor Bezerra. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-07-28)
    Situated in the field of Applied Linguistics, this dissertation arises with the purpose of examining Portuguese Language (LP) teaching practices around objects of knowledge of the Linguistic/Semiotic Analysis (AL/S) axis ...
  • SOUZA, J. C.; http://lattes.cnpq.br/2097288195584554; GOMES, Juliany Correia. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-06-21)
    The Supervised Internship (SI) is the curricular component of licentiates’ degrees responsible for enabling the teacher in formation a deeper reflection on teaching work, providing the comprehension of the teaching scope ...
  • MARTINS, J. M. F.; http://lattes.cnpq.br/9141283095093181; MARTINS, Jéssica Millena Figueiredo. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-02-10)
    Deaf Literature is the literary manifestation of the deaf. By comprehending the importance of Deaf Literature in social and academical contexts, we decided to assume signed narrative literary genres as our object of ...
  • NASCIMENTO, A. N.; http://lattes.cnpq.br/6918739744629384; NASCIMENTO, Antonio Naéliton do. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-06-02)
  • BARBOSA, J. O.; http://lattes.cnpq.br/3598115396902720; BARBOSA, Jeniffer de Oliveira. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-09-20)
    The internet has stimulated tangible changes in interaction and in discursive production. Consequently, we then face the emergence of online comments — a native genre of the digital world. This discursive genre is made ...
  • LEITE, L. M. S.; http://lattes.cnpq.br/0167017709971306; ARAÚJO, Lyra Maria Leite. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-09-22)
    Language is present in various social situations. Be it in the family context, religious or professional, individuals are connected by common elements of the group linked through the language. Language, as a phenomenon, ...
  • CÂNDIDO, J. M. O.; http://lattes.cnpq.br/7638319228510854; CÂNDIDO, Jucileide Maria Oliveira. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-09-20)
    Surrounded by digital culture, society no longer finds space to ignore it, neither the school that is configured as a laboratory for social implications solved via digital material. Based on this fact, this research turns ...
  • SILVA, M. D. P.; SILVA, MARIA DNALDA PEREIRA DA.; http://lattes.cnpq.br/4491488102086195; SILVA, Maria Dnalda Pereira da. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-09-21)
    This dissertation highlights the relationship between digital culture, Portuguese language and youth, based on what the National Common Curricular Base (BNCC) for High School (MS) proposes. We consider the concept of ...
  • FONSECA, D. T. S.; FONSECA, DANIELLY T. SILVA.; http://lattes.cnpq.br/4131360419935025; SILVA, Danielly Thaynara da Fonseca. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-09-19)
    This dissertation expands the discussion carried out around the academic article, focusing, in a special way, on the meanings constructed about this object in the course of teacher training, in which it is proposed to ...
  • SOUSA, W. B; http://lattes.cnpq.br/9270495507052322; SOUSA, Wellington Barbosa de. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2021-02-11)
    Literacy practices surround the subject's daily action, whether writing, reading a book, taking a bus or watching a video on the computer, and they often occur naturally. However, in the last 20 years, there has been a ...
  • NÓBREGA, D. F. A.; NÓBREGA, DAVI FERREIRA ALVES DA.; http://lattes.cnpq.br/2821056358192101; NÓBREGA, Davi Ferreira Alves da. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-02-28)
    In this dissertation, we seek to investigate the relationship between the interpretation of the literary text and the performance of the Role-playing Game (RPG) through literary reading experiences of A Pedra do Reino, ...
  • COSTA FILHO, R. B.; COSTA FILHO, ROBERTO BARBOSA.; http://lattes.cnpq.br/4938451737451535; COSTA FILHO, Roberto Barbosa. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-06-13)
    This investigation starts from the following research question: what meanings are constructed by teachers and students of a Licentiate in Letters: Portuguese Language Federal University of Campina Grande (UFCG) in their ...
  • SILVA, F. R. B.; SILVA, FERNANDA RAYANA BARBOSA.; http://lattes.cnpq.br/3869070357003678; SILVA, Fernanda Rayana Barbosa. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-03-30)
    La investigación discute el sesgo de la interculturalidad en las preguntas de Literatura de los exámenes ENEM de los últimos tres años con miras a delimitar el trabajo con el texto literario en confrontación con los ...
  • NEVES, E. T. B.; http://lattes.cnpq.br/5477389130608298; NEVES, Emily Thaís Barbosa. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-05-30)
    On sait que présenter des voies qui contribuent à l'enseignement-apprentissage du professeur au cours de sa formation académique, c'est aussi collaborer à sa transformation et, par conséquent, avoir une perspective et ...
  • SANTOS, T. S. S.; http://lattes.cnpq.br/5770910531939335; SANTOS, Thamíris Sâmia Silva. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2021-09-17)
    Professionals from different areas have made use of virtual profiles on social media in order to promote products or services. In this context, the teacher has also been inserted in digital media, both to access resources ...
  • MARQUES, E. L. M.; http://lattes.cnpq.br/1555323423464689; MARQUES, Ewerton Lucas de Mélo. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-05-20)
    The refraction of society and politics through art is something that refers to records that accompany the history of man as a being instituted as expressive and speaker. In this context, discursive genres are constitutive ...
  • SERIKAWA, R. F.; http://lattes.cnpq.br/7202145236846956; SERIKAWA, Rozânia Ferreira. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022)
    The dialogue between literary reading and teaching is configured as a necessity in the training of education professionals. Because it is such a strong representation of human groups, literature needs to have an underlined ...
  • MARQUES, L. G. L.; http://lattes.cnpq.br/7340470098086592; MARQUES, Larissa Gabrielle Lucena. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2015-11)
    This study aims to focus on the notion of Didactic Sequence as an instrument of teaching activities. This notion is based on the framework of the Socio-discursive Interactionism (SDI), by Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004, ...
  • PEREIRA, E. S. F.; EMMANUELLE, S. F. P.; http://lattes.cnpq.br/8522464152123902; PEREIRA, Emmanuelle Silva Freire. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-02-24)
    In this research, we reflect about the importance of children's poetry in the sensitive formation of readers, on the limits of the way children's poems are approached in textbooks for the sixth year of elementary school, ...
  • GUEDES, K. C.; http://lattes.cnpq.br/3669642883335169; GUEDES, Karol Costa. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM LINGUAGEM E ENSINOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2016-07)
    The discursive functioning of the song genre in the national high school exam. In 2009, the Ministério da Educação (MEC), through Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), launches a ...

Buscar DSpace


Busca avançada

Navegar

Minha conta