PÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILO

 

O Programa de Mestrado Profissional em Filosofia (PROF-FILO) é em rede e a Coordenação Geral é localizada na UFPR. A UFCG é uma das 17 instituições do País a ofertá-lo. Sua atividades iniciaram em 2016, com a primeira turma em 2017. O Objetivo do PROF-FILO é a melhoria da qualidade de ensino e da pesquisa da Filosofia na Educação Básica, oferecendo aos profissionais admitidos uma formação filosófica e pedagógica aprofundada e voltada para o exercício da docência da Filosofia, em especial no Ensino Médio. Ao centrar seus esforços na formação e capacitação para o ensino e a pesquisa dos professores do Ensino Médio, o PROF-FILO amplia e diversifica o esforço para que esse nível de ensino proporcione o pleno desenvolvimento do educando, seu preparo para o exercício da cidadania e sua qualificação para o trabalho. Possui área de concentração no "Ensino de Filosofia" e as seguintes linhas de pesquisa: "Filosofia e Ensino" e "Prática do Ensino de Filosofia". Modalidade: Profissional http://www.humanas.ufpr.br/portal/prof-filo/universidade-federal-de-campina-grande/

Coleções nesta comunidade

Submissões recentes

  • SOUZA, J. M. O.; http://lattes.cnpq.br/0632346320598036; SOUZA, Jório Mágno Oliveira de. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2025-03-28)
    La investigación titulada Enseñanza de la filosofía como estrategia de combate a la intolerancia religiosa, desarrollada en la Escuela Estatal de Educación Primaria y Secundaria João Fagundes de Oliveira, en la ciudad ...
  • FREITAS, L. B.; http://lattes.cnpq.br/4646956353522420; FREITAS, Lucimery Barboza. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2025-03-31)
    The present dissertation was developed at the Escola Cidadã Integral Monsenhor José Paulino, with the general objective of analyzing how high school students understand African thought based on the concepts of ancestry, ...
  • NASCIMENTO, L. B.; http://lattes.cnpq.br/2939975920137594; NASCIMENTO, Lidiane Brito do. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2024-09-20)
    Our research is structured into two didactically distinct but interconnected phases. The first phase, referred to as conceptual, focuses on problematizing the concept of "woman," the teaching of philosophy, and gender ...
  • BRITO, R. A.; http://lattes.cnpq.br/7809957147751024; BRITO, Ronildo Alves de. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-03-10)
    This dissertation has discussed and appropriated the concept of Didactic Transposition from the French thinker Yves Chevallard in his work La transposición didáctica: del Saber Sabio al Saber Enseñado (2005), in which ...
  • SILVA, Sebastião. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2024-09-19)
    This work discusses the problematic issue of the difficulty that Basic Education students face when reading philosophical texts, especially young adult students in the José Miguel Leão State School. We observed that many ...
  • OLIVEIRA, J. A. S.; http://lattes.cnpq.br/7695559373181850; OLIVEIRA, José Aércio dos Santos Oliveira (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2024-09-17)
    Myth is defined as a symbolic narrative that trys to explain reality and transmit moral, cultural and religious teachings. In this context, this research aims to analyze the possibility of Greek mythology becoming a ...
  • SANTOS, S. C.; http://lattes.cnpq.br/1321596472951652; SANTOS, Sérgio da Costa. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2024-09-19)
    This dissertation explores the role of Philosophy Education in high schools and the process by which students develop conceptual thinking. Philosophy is a form of thought that generates concepts, distinguishing it from ...
  • ANDRADE, R. A.; http://lattes.cnpq.br/6335508360114221; ANDRADE, Rosicleide de Araújo. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2024-09-19)
    This research is presented in a context of growing need for specific teaching and methodologies relevant to the discipline of philosophy, with regard to the development of reflection in order to obtain a critical ...
  • GARCIA, D. M.; http://lattes.cnpq.br/3621438668811108; GARCIA, Danilma Medeiros. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2023-08-07)
    The interest in working on aspects that emphasize philosophical critical thinking came from the context present in our practice in the classroom, especially in the 2nd year of High School of regular education, which ...
  • http://lattes.cnpq.br/9440292764551516; SILVA, R. B. G.; SILVA, Rafael Bruno Gomes da. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2021-09-24)
    The present study proposes to support a philosophical methodology for teaching Philosophy in High School, taking as a philosophical element the “Aesthetic Dimension”, developed by the German philosopher and sociologist, ...
  • ROCHA, R. T.; http://lattes.cnpq.br/5625719547766154; ROCHA, Robertina Teixeira da. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-03-25)
    τur research, Foucault and the platonic care of the self: methodological proposal for high school; proposes a methodology for teaching practice in the high school classroom. τur philosophical referential is Foucault's ...
  • RODRIGUES, J. J. S.; http://lattes.cnpq.br/2034245054494004; RODRIGUES, José Jorge Santos. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2021-09-30)
    This dissertation constitutes a proposal for Teaching Philosophy in the Light of Care for the Self in Foucault, that is, it aims to be a teaching proposal applicable to high school Philosophy students, based on which ...
  • LIMA, M. G.; http://lattes.cnpq.br/0011642599301104; LIMA, Marcelo Gonçalves de. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2022-03-10)
    Dialogue is a characteristic element of the human condition. From the oldest civilizations, men teach and learn through it. In this sense, the present study revisits the assumptions that made dialogue an effective ...
  • ARAÚJO , M. C. A.; http://lattes.cnpq.br/7464837964124489; ARAÚJO, Maria Catarina Ananias de. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2021-07-16)
  • LUCENA, J. A.; http://lattes.cnpq.br/8366556444449978; LUCENA, Josegley Andrade de. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2020-09-11)
    In the present work, the argumentation of Philosophy as an act of philosophizing and its directing to the Teaching of Philosophy was defended by the thinker Hannah Arendt, according to her and the reference of Action in ...
  • FARIAS, K. A.; http://lattes.cnpq.br/2245178298601485; FARIAS, Kalligiana Araújo de. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2019-10-31)
    This dissertation aimed to identify how high school students appropriated philosophical concepts problematized in the classroom, turning them into subversions. The research started from the following problem: What action ...
  • SILVA, F. V.; http://lattes.cnpq.br/1726351596284793; SILVA, Fagner Veloso da. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2019-10-31)
    As practically the High School Philosophy class consists of an expository class, the relationship between teacher and student, between the one who "explains" and the one who "understands" suggests the search for something ...
  • PIMENTEL, I. C.; http://lattes.cnpq.br/3385047872704420; PIMENTEL, Ijaelson Clidório. (BrasilCentro de Humanidades - CHPÓS-GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA - PROF-FILOUFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2019-08-30)
    The dissertation in question weaves a set of discussions about the identity of African philosophy to propose a learning that is based on philosophizing in high school. For this, the aim of the research is to investigate ...

Ver mais