DSpace/Manakin Repository

Navegação Mestrado em Matemática em Rede PROFMAT por título

Navegação Mestrado em Matemática em Rede PROFMAT por título

Classificar por: Ordenar: Resultados:

  • SILVA, E. B.; http://lattes.cnpq.br/1695793081989560; SILVA, Erivan Barbosa da. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2023-08-11)
    The present work has to objective investigate the existence of groupings (clusters) of Federative Units (UF) of Brazil, according to socioeconomic and educational characteristics of the registered in Enem 2021. For this ...
  • GUIMARÃES, M. E. L.; http://lattes.cnpq.br/5008140448615705; GUIMARÃES, Mozart Edson Lopes. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2013-06)
    This work presents a contextualized activities for teaching mathematics in basic education school, addressing the concept of function, affine and quadratic functions, using the computer as a didactic resource. The activities ...
  • BEZERRA, Poliana Ribeiro dos Santos. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM LETRAS EM REDE PROFLETRAS (UFRN)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2016-12)
    The aim of this work is to contribute to the teaching-learning process, in particular to the teaching of Probability at 8º and 9º grades. For this reason we proposed a methodology accordingly to the PCN's an to BNCC, ...
  • OLIVEIRA, M. M.; http://lattes.cnpq.br/1404893287881719; OLIVEIRA, Mireli Morais de. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-08)
    We have realized that some concepts related to the real numbers studied by math teachers, when they were students at the university in the Mathematical Analysis discipline, end up distancing themselves from the concepts ...
  • LUNA, W. A.; http://lattes.cnpq.br/0237795370908798; LUNA, Weidson do Amaral. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2013-03)
    This work consists of a brief biographies of Thales, Pythagoras and René Descartes, as well as their contributions to the study and advancement of geometry. It comprises the proofs of the main formulas of Analytic Geometry ...
  • SILVA JÚNIOR, Luís Pereira da. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2013-04)
    In this paper we propose a direct application in teaching mathematics in basics education, contributing to the learning content, using geometric constructions by ruler and compass. We will focus on theoretical concepts and ...
  • OLIVEIRA, E. B.; http://lattes.cnpq.br/4610971280639497; OLIVEIRA, Ednaldo Bernardo de. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2013-07)
    This work aims to contribute to the spatial geometry teaching and learning. We begin by analyzing two math textbooks for high school adopted by public schools. The analyzes of these give us a sample of how the books are ...
  • SANTOS, A. C. G.; http://lattes.cnpq.br/0122320561168942; SANTOS, Ana Cláudia Guedes dos. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2013-08)
    This work have pedagogical proposed to introduce the concept of commensurable segments and incommensurable segments, showing the importance of these concepts for the study of rational and irrational numbers. We will stabelish ...
  • LIMA, Marcos Vinícius Aurelio de. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2013-08)
    In this work, we propose a rescue methods for calculating square and cube roots of a real number which, although very old, may be unfamiliar to some of the math teachers. To facilitate the understanding of these methods, ...
  • COSTA, A. E. M.; http://lattes.cnpq.br/9231395572816557; COSTA, Antonio Evandro de Macedo. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2017-08)
    Through this work, we intend to present the concept of curvature from the algebraic and geometric point of view focusing on the study of conical curves (ellipse, hyperbolas and parabola). To this end, we present a historical ...
  • MOREIRA, G. N. A.; http://lattes.cnpq.br/7672499507799294; MOREIRA, George Ney Almeida. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2016-03)
    There’s a great deal of possibilities involving the theme Inequalities. Such applications are presented in cases which require little technic to be approached, the ones in which we use more general results (Principle of ...
  • ARAÚJO, J. E.; http://lattes.cnpq.br/3952700223652462; ARAÚJO, Joselito Elias de. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2018-04)
    Mathematics is a living and constantly growing science, not only in the everyday life of individuals, but also in universities. In this sense, in order to disseminate mathematical knowledge in both Basic and Higher ...
  • OLIVEIRA, E. B.; http://lattes.cnpq.br/2051553241289409; OLIVEIRA, Edson Bernardo de. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2014-03)
    In the context of geometry teaching the possibility of the use of technological resources in the teaching process is immense. The dynamic geometry software emerge as an enabling tool to assist teachers in their teaching ...
  • CAMELO, Soraya Martins; http://lattes.cnpq.br/7747106261618169; CAMELO, Soraya Martins. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2013-08)
    In this work, we propose the use of mathematical modeling as a tool in the study of functions. With this goal, we suggest an activity related to choosing the best mobile phone plan between three companies. This activity ...
  • LEMOS JÚNIOR, J. A. S.; http://lattes.cnpq.br/5706178620817895; LEMOS JÚNIOR, José Alci Silva. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2013-07)
    This work presents a historical over view of the process of implementing the use of computers in education and a set of contextualized activities to be worked on classroom mathematics, with the aid of the computer, more ...
  • SILVA, A. S.; http://lattes.cnpq.br/5928557504936783; SILVA, Alecio Soares. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2014-08)
    In this work we consider the use of the Euclid’s algorithm in order to apply it in an interdisciplinary way. To achieve this we constructed the set of the natural numbers based on the four Peano axioms and the set of ...
  • BATISTA, Fernando da Silva. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2014-03)
    In this work presents nontraditional teaching strategies on area of polygons, without any formula presentation or demonstration, finalizing by solving examples. We extrapolate beyond demonstrations, the basic concepts of ...
  • ALVES, Flávio Franklin Fidelis. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2014-08)
    In this work we study about the spatial volume of solids in order to convey more precisely the concept of volume. We consider it as a function. We establish its definition from a set of axioms and the theory of the ...
  • FREITAS, C. H.; http://lattes.cnpq.br/3314564587692023; FREITAS, Clebson Huan de. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2018-05)
    In this work, we will use the supremum concept of a set to present a method to obtain the volume of any solid. From then on, we will deduce the formula for calculating the volume of a cone and a sphere without making use ...
  • COSTA, L. C.; http://lattes.cnpq.br/8472731224026543; COSTA, Luis Carlos da. (BrasilCentro de Ciências e Tecnologia - CCTPÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA EM REDE PROFMAT (SBMAT)UFCGUniversidade Federal de Campina Grande, 2016-06)
    We try through from work, present in language as simple as possible, the development of some classical methods of solving Linear equations, Quadratic, Cubic and Quartic. Here, too, a historical retrospective related to ...

Buscar DSpace


Busca avançada

Navegar

Minha conta